Hvis du arbejder professionelt med jagt, så har du givetvis opdaget, at der er en stor interesse for dette område. Der er rigtig mange, som i dag vælger at tage et jjagttegn, så de kan gå på jagt, og da det er de færreste, som har deres eget terræn at gå på jagt i, må de enten koble sig på jagter hos folk, de kender, eller købe sig adgang til et terræn, hvor de kan gå på jagt. Gennem århundreder har jagten på herregårdene været en vigtig del af livet her, og hvor de tidligere var en fornøjelse for herskabet alene, er det at udleje jagter på godserne i dag en væsentlig del af deres indtjening. Måske er det her, du har fundet din levevej – måske som skytte eller administrativ medarbejder med ansvar for at styre jagterne.
Når du skal leje jagterne ud, er det vigtigt at have et godt overblik over dine kunder og mulige kundeemner. En af veje til dette overblik er et godt crm system, et it-baseret program, som kan hjælpe dig med at styre dine aftaler med kunder, få overblik over aftaler, kundeemner og meget andet. De fleste moderne virksomheder, som har brug for at arbejde med en kundebase af en vis størrelse, bruger et CRM-system, og som ansvarlig for jagtudleje vil det også være et særdeles nyttigt redskab for dig. CRM er en forkortelse for begrebet Customer Relationship Management, og det forklarer jo meget godt, hvad CRM handler om: Overblik, relationer og styring i forhold til kunder, men også i forhold til andre samarbejdspartnere.
Hvem skal leje jagten?
Det er altid en vigtig afgørelse, hvem der skal have adgang til ens jagtterræn. Den danske population af jægere tæller mange forskellige typer. Fra den passionerede naturelsker, der egentlig er ligeglad med, om han eller hun får skudt noget på jagten, fordi det i sig selv er en nydelse af være en del af naturen i nogle timer, til ham eller hende, der kun har som mål at skyde så meget som muligt. Går du efter de sidste, så arbejder du givetvis med at sætte fasaner og andet fuglevildt ud i god ti før jagterne, så der er noget af sigte efter for de jægere, der lejer din jagt.
Mennesket har altid gået på jagt, så jagtens historie er lang og rig på facetter. Og der er himmelvid forskel på fortidens jagt, der foregik af nødvendighed, og nutidens jagter, der mest er for fornøjelsens skyld – i hvert fald i vores del af verden. I andre samfund er det at gå på jagt stadig en del af livsgrundlaget. Det gælder i Arktis og i andre egne, hvor mennesket stadig lever i nær samklang med naturen. Men heroppe er jagt blevet en fritidsfornøjelse, hvor du som professionel medarbejder inden for dette område har en helt særlig rolle både i forhold til at forvalte vildtet og den natur, som I råder over. Dertil kommer en vigtig dialog med dine kunder om, hvordan de skal agere, når de er på jagt i jeres område, så I også fremover kan glæde jer over jægernes besøg.